12 Ekim 2017 Perşembe

YAZI NOTLARI 3



Daha önce de “deneme” başlığında, yine yazı notları adıyla, yazmakla ilgili düşüncelerimi yazmıştım. Yine aklıma gelen bazı noktaları yazacağım.

Öyküler düşünce yazısı değil, bilgi verme yazısı değildir. Bir düşünce, bir bilgi, belki, öyküdeki kahramanın ağzından ve o karaktere uygunsa verilebilir.

Yazılar, makaleler, deneme yazıları ve diğer tür yazılar, kurgu yazılar, ders verir gibi, ders anlatır gibi veya okuldaymış gibi yazılmaz.

Bir öyküde veya benzeri kurgularda yazılan karakterler görünmeli, görünür olmalı. Biz o karakteri görmeliyiz, gözlerimizin önünde. Yaşamalı, hayal gibi olmamalı.

Öykü, hikaye, öyküye ve hikayeye uygun şekilde tasarlanır. Cümleler hikaye gibidir. Yani, örneğin hikaye bir şiir değildir. Kısa cümleler değil, uzun cümleler olur, gittim değil gidiyorum gibi. Ayrıca, ben öykü ile hikayenin farkı nedir onu da bilmem.

Hikaye akacak elbette. Önünde engeller olmayacak.

Öğretmen gibi, anne gibi, avukat gibi yazılmaz hikaye örneğin bir de. Savunma dili gibi, kanıtlar gibi.

Genel olarak, kimse gerçeği sevmez. Herkes hayal ister, masal ister. Sanat da gerçeğin peşinde değildir. Kurgu sever çoğunluk.

Bol bol tekrar olmamalı. Aynı sözcükler tekrar tekrar olmamalı. Yazı veya öykü aşure gibi de olmamalı, minimal olmalı. Dağınık olmamalı.

54 yorum:

  1. Ne kadar dağınık olmayan tatlı bir yazı olmuş Deep! ;) Çok haklısın, o karakterleri yazar bize yaşattırabilmeli. :) Severek okudum! Kalemine sağlık. :)

    YanıtlaSil
  2. Ben hiç birini yazamam deep🙄

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kiremit hanem.

      hadi hadi deme öyle yazarsııın :)

      Sil
    2. O potansiyelin p'si bile yok ben de ama böyle düşündüğün için teşekkür ederim..inceliğin💕

      Sil
    3. kiremit hanem.

      öyle deme. senin yazı dilin hikayeye yakın zaten. somut günleri yazsan da sende bir soyutluk var ve ayrıca hikaye demek aslında bir dram yaratmak demek. senin dilinde var bu. normal yazılarına az kurgu ve soyutluk eklersen olacaktır ki hikaye valla. şöyle bak şimdi. kendini ve hayatını yazarken dışardan kendine ve hayatına bakarak yazmayı bir dene bak. kendine sen veya o de. gündelik yaşamın içine biraz da çevre ve doğa betimlemeleri koy. cümleleri, gidiyordu, yapıyordu, diye bitir bir :)

      Sil
  3. Güzel bir yazı olmuş.Tüyolar kulağa küpe olsun.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ebemkuşağı.

      sen iyi yazıyon zaten ki öyküüü :)

      Sil
  4. Yanıtlar
    1. anne kız.

      heeeey hoşgeldiin yaaa :)

      Sil
  5. böyle şeyler yapamadığım bende havadan sudan yazıyorum ama çok güzel tüyolar.....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. fatma üzmez.

      güzel yazıyon ki sen de işteee :)

      Sil
  6. Çok güzel olmuş ama ben yazılarımda kelime tekrarlarını çok severim :D Bir tek o uymuyor bana :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deep.

      bilerek yapılan vurgu, olsun diye yapılan kelime tekrarları olabilir kiii :)

      Sil
  7. sanat kurgudur !!! hayatın yansıması ancak birebir aynısı değildir. Hayattan beslenirken,hayatı da besler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kahve telvesi.

      dosdoğru bak bu yorumun :)

      Sil
  8. benden öykücü olamıyor işte.bu yüzden:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aysan.

      hadi yaaa deme öyle olur olur yaz ama bol bol önceliklen :)

      Sil
  9. Benim yazıma da benziyor biraz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. müfred.

      :) hangisiii.

      Sil
    2. Fotoğraftaki yazı. :)

      Sil
    3. müfred.

      hımm pikii :)

      Sil
  10. Kalemine sağlık canım.Keske benimde hikaye yazma kalbiliyetim olsaydı.
    Sevgiler canım 😍

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. inciden notlar.

      bi dene bakalım yazmayıııı önceeee :)

      Sil
    2. inciden notlar.

      yok yaa bi ara başlarsın denemeyee :)

      Sil
  11. Sanatı gerçeklikten kaçış olduğu için seviyoruz belki de :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kağıt salıncak.

      bence öyle ivit :)

      Sil
  12. ay ne güzel valla çok hoş notların...:)

    YanıtlaSil
  13. Nasıl kağıtlar bu fotoğraftaki *-*

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. irem yağızel.

      kağıt peçeteee :)

      Sil
    2. Yağlı kağıt gibi duruyorlar ben yazamam böylee :)

      Sil
  14. Ama ben yine de web sitene uğrayıp bakınca fotoğrafım olduğunu görünce sevindim. Teşekkür ederim Deep! :)

    YanıtlaSil
  15. Ve bu arada gerçekten kitaplığım genişledi ve çok fazla kitabım oldu :/ Ben de birkaç tane sattım :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. irem yağızel.

      sen çok seviyon kitap ivit :)

      Sil
    2. Ama okuma hırsım falan gitti ya :(

      Sil
    3. irem yağızel.

      yazın da okumadın mııı :)

      Sil
    4. irem yağızel.

      hımmm seni seniii :)

      Sil
  16. Ben hala buralarda duygusallığımlayım ya. Kusura bakma. Birkaç yazı yazacağım zaman buraya gelip bakabiliyorum maalesef :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. irem yağızel.

      ay cici irmiğiiik :)

      Sil
    2. sınıftaki yeni gelen arkadaşım da irmik diyor :))

      Sil
    3. irem yağızel.

      :) iyi diyomuuuş :)

      Sil
  17. Öykü yazmayı seven biri olarak bunlara dikkat etmen , önemsemen hem yazdığın öyküye verdiğin değeri hem de okuyucularına verdiğin değeri gösterir Deep , bu anlamda cidden tebrik ederim seni :)

    YanıtlaSil
  18. Öykü yazmak istemişimdir ama yazamamışımdır 😀 Deneme benim tür.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. cem kazan.

      deneme yazmak da kolay diil. bir yerden konuya başlayıp başka yerden çıkmak lazım denemede :)

      Sil
  19. "Herkes hayal ister, masal ister. Sanat da gerçeğin peşinde değildir. Kurgu sever çoğunluk." ne güzel demişsin. Bugün senin yazılarını kaldığım yerden okumaya başladım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kerem esena.

      ya öyleyiz işteee. hoşgeldiin :)

      Sil