8 Haziran 2017 Perşembe

YAZI NOTLARI


Yazmakla ilgili notlar alıyorum arada. Yazmakla ilgili düşüncelerimi yazıyorum.

Bir öykü veya bir yazı yazarken, örneğin, bütün bildiklerimizi bir öyküye veya yazıya sığdırmaya çalışmamalı. Buna eskiler malumatfuruşluk dermiş.

Karakterlerin özellikleri olmayan şeyleri o karakterlere yaptırmamalı, onlara yüklememeli. Onun yapabileceği şeyleri ona yaptırmalı.

O karakterin neler olabileceğini, neler yapabileceğini bilmek lazım. Diyelim bir matematik öğrencisini anlatıyoruz. O resim de yapsın, keman da çalsın, iyi yemek de yapsın, dünyayı da gezsin, olamaz. Biz istedik diye o kahraman her şeyi yapamaz.

Diyelim, karakter üzgünse, kapıdan girerken düşünceli girer veya başı öndedir. Tiyatrodaki dramaturgun görevi gibi, karakterler kendilerine uygun davranmalı. Yazdıklarımız gerçek yaşama, gerçek yaşam davranışlarına uygun olmalı.

Karakteri fazla yormamalı, fazla yıpratmamalı.  Yazdıklarımızı okuyan varsa eğer, okuyanı da yormamalı.

Sade olmalı yazdıklarımız. Yazdığımızı okuyup fazlalıkları atmalıyız. Attığımız zaman anlam değişmiyorsa o zaman atmalı fazla ayrıntıları, süsleri. Öykü veya yazı yazarken kendimizi göstermeye çalışmıyoruz.

Bunun dışında, geriye kalan ise dil zaten. Her yazanın bir dili var. Dili bir insana öğretmek zordur, hikaye yazmayı öğretmek de zordur, tabii ki. Dile dokunamayız.

Bir de elbette samimiyet, içtenlik var. Edebiyat yapmadan edebi olmak lazım.

60 yorum:

  1. Onemli noktalara deginmissin. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deryada damla.

      bişi bişi diil kiii :)

      Sil
  2. Yani yazdıklarımız sade ve derin olmalı =D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. meczup.

      sade olsun daaa derin olması kolay diil tabikidee :)

      Sil
  3. İşin erbabı böyle diyorsa üstüne birşey yazmaya gerek yoktur..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yeşimle her telden.

      ne erbabı yaaa yazıyom işte sadece :)

      Sil
  4. Çok güzel yazmışsınız..

    YanıtlaSil
  5. :))))
    Üstümüze alınsak yeridir :))

    İncelikler gerçekten. Hatırlanmasında çok fayda var. Bu arada bir de üslup var tabii. Edebiyat az da olsa kendini hissettirmeli gibi gelir bana. Ne de olsa söz sanatı. Yunus Emre hem yalın hem edebi mesela. Mevlana tümden edebi. İkisi de edebiyat. Süslü ve yalın. İkisini de seviyoruz. Devre göre de anlayış değişiyor. Ama yazdıkların yasası edebiyatın. Öykü ya da denemenin.

    Keşke eleştirebilseydik bizler de kendi aramızda bir diğerini. Haa, iyi niyetle. Kızdırmak için bile şaka olsun diye aşırıya kaçmadan. Zaten öylesi belli eder kendini.

    Bir yazım var; Ben Severim Eleştirilmeyi. Adı bu. Ciddiydim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. acemi demirci.

      yunus emre bence de çok iyi bir örnek yaaa. mevlana da iyi tabikide ama ben yunusu yeğlerim yanee :) eleştirmek iyi tabii yaa gelişebilmemiz için olumlu söz söylemekten daha faydalııı :) sevmeli ivit ivit :)

      Sil
  6. Çok doğru tespitler bir okur olarak katılıyorum :)

    YanıtlaSil
  7. Bir yazinin, bir karakterin nasil olmasi gerektigine dair onemli ipuclari. Tesekkurler Deep. :) dedigin gibi bi istiyoruz diye bir kahraman her seyi yapamaz..

    YanıtlaSil
  8. Bazen çok fazla detaya girerek yazıyoruz bence bu büyük bir kayıp..az ve dediğin gibi manayı hemen okuyucuya vermek onu okumasına teşvik eder.

    Senin yazılarının örneğin okunmasının sebebi kanımca kısa oluşlarıdır..
    Amaca kolayca ulaşılıyor böylece.Kısa ve net yazı,okunur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. gözlerinden öper.

      kısa yazmak daha iyi bencesi dee :)

      Sil
  9. Yanıtlar
    1. annesinin prensesi.

      yok yok herkesin kendi stili olmalııı :)

      Sil
  10. Güzel noktalara değinmişsin.Yazarken bunlara dikkat edeceğim.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ebemkuşağı.

      sen de söylesene bak böyle detayları senin düşündüğün şekildee :)

      Sil
  11. Kalemine sağlık. Önemli bilgiler... Sevgiler...

    YanıtlaSil
  12. Deep i deep, çok güzel tavsiyeler vermişsin ;) mesela bu yazıyı biraz daha genişletsen bölüm bölüm böyle yazmakla ilgili püf noktaları versen ya, çok güzel olur:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yaz saklan kaç.

      bak şimdi yazdım yineesii bu konudaaa :)

      Sil
  13. Çok haklısın Deep. Bazen bir konuda yazarken içine o kadar çok şey karıştırılıyor ki, hepsi birbirinden güzel olsa da çorbaya dönünce etkisi kaçıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. handan.

      ah evet bulandırmamalı di mii :)

      Sil
  14. İşte yeni nesil post modern yazarlık :)) Ben de seviyorum kısa öyküleri ve bu sade dille yazılanları :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. anne kaleminden.

      bencesi de kısa ve sade daaa iyi yaaa. tolstoy döneminde değiliz ama di miii :)

      Sil
  15. Fazla karakter olunca ben de sıkılıyorum.Önemli notlar bunlar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. daha mutlu yaşam.

      di mi yaaa :)

      Sil
  16. Süper olmuşş 😉😉😉

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. mutlu yaşam.

      böyle bir dolu detay olabilir ki yaa :)

      Sil
  17. Çok güzel şeyler anlatmışsın teşekkür ederim kendi adıma :) Yazarken bunlara dikkat edeceğim ^-^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deep.

      yine de kendiliğinden doğal yazmak daha iyiiii :)

      Sil
  18. Adını vermeyeceğim bir yazarın tüm kitaplarını aldım. Kurguları da çok iyi. Hikayelerde yerinde. Ancak bazen karaktere bir duygu yüklemesi yapıyor ya sayfaları geçmek zorunda kalıyorum ya da içimi baymadığı zaman yeniden okuyorum. Sırf bu anlatımları yüzünden bir kitapta bitebilecek olaylar 2.kitaba kayıyor. Kesinlikle bu konuda sonuna kadar haklısın. Bu tür yazılar ya da kitaplar anlatılmak isteneni kulağı tersten tutmak gibi olduğundan okuyucuyu sıkabiliyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. beyda.

      ah evet lafı pek dolandırmamalı ama değil mi :)

      Sil
  19. Yani senin gibi :) İşte bu yüzden okunuyorsun sevgili Deep.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. nil.

      kısa yazıyom ivit ama kısa ve anlamlı yazmak zor iş yaa :)

      Sil
  20. Okurken gözümde canlanan bir sen :) Sade olsun derin olsun yeterli :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ruhuna renk kat.

      hihi ivit öyle olsun yaa işallah :)

      Sil
  21. Yanıtlar
    1. yasemin ışık.

      sen de tavsiyeler versenneee :)

      Sil
  22. Bizlere ışık oluyor, yol gösteriyorsun Deep. Teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. arif öztürk.

      o kadar da değil yaaa :)

      Sil
  23. Ne güzel anlatmışsın öylee :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. koremanya.

      öyle mi diyorsuun :)

      Sil
  24. Sendeki sadeliği seviyorum deep. Bazı yazarlar daha farklı düşünüyor, hepsinin ayrı bir güzelliği olsa da sadelik daha iyi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. gizli özne.

      sadelik iyidir ivit ivit :)

      Sil
  25. Sadeliği de süslü anlatımları da seviyorum ben. Acelem yoksa ya da ruhum günlük hayatın karmaşasında boğulmamışsa betimlemelerde kaybolabilirim, hiç sorun değil.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. elif şahin.

      hah haaaa o da iyi ivit tabii :)

      Sil
  26. Barbie gibi her meslegi yapiyor bir pilot olur bir doktor 😄😄😄

    YanıtlaSil
  27. süper yazmışsın Deepcim, senin karakterlerin çok başarılı mesela hepsi gerçek sanki, yeni kitaplarını bekliyoruz o zaman, sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. eren o.

      hımmmmm öyle mi diyosuun :)

      Sil
  28. Bir yazardan dikkate değer notlar🐱

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bir lahzanın aksi.

      yazar demeyelim de yazan diyelim yiaaa :)

      Sil
  29. Hikaye babası denilen Anton Çehov'un öykülerini çok seviyorum. Bu yüzden kendi öykülerimde de ondan esinleniyorum. Geçen rüyamda bir öykü yazmaya çalışıyordum. Aklıma bir şeyler geliyordu ama not alacak veya yazacak bir şeyim yoktu etrafımda. Yana yana bilgisayar falan arıyordum dur şunları unutmadan yazayım diye. Çünkü yatmadan önce bir öyküyü kafamda tasarlayıp sonuna kadar yazmıştım. Ama o giriş cümlesi hep zordur ya onu düşündüm. Sonra da şöyle bir başlangıç yapmakta karar aldım :

    Bazılarımız kadercidir. Bazılarımız ise kaderimizin kendi elinde olduğuna inanır.

    Ne bileyim bazen kendimi dünyaya öykü yazmaya gelmişim gibi hissediyorum. Kitap çıkartır mısın diye sorsan, cepte sigara alacak para yok.

    Bir de şu var. Yani belki garip gelebilir ama öyle olduğuna inandığım bir şey bu. (Ya en dipte ya da en doruklarda) bir şeyler yaşayan insanlar, üretkenlik konusunda daha verimli oluyor. Neyle uğraşıyorsa artık o insanlar. Orta direkten adam olmaz yani.

    Yazında karakterlere fazla yüklenmeyin demişsin ya. Orayı okuyunca bir gülme tuttu beni. Çünkü ağzına sıçıyorum ben karakterlerin. 10 roundluk bir boks maçına çıkmış gibi oluyor hepsi :)
    Ama belki de sen haklısındır. Ya da ben..

    Hayat hangimize yeterince adil yükleniyor ki?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çıplak yazar.

      çehov süper tabii :) rüyada yazarken görmek iyiymiş :) kaderle başlayan cümle de iyi başlangıç ama :) kitap çıkartmak sorun değil ya yazmak yeterli ki. yazmak kitapla ölçülmüyor. aşırı uçlar diyorsun. yok yaa bence yazmak bir alışkanlık işi sevgi işi. yazmanın ilacı sanırım hep yazmak. ha haa karakterlerine yazık yaaa ne hıncın var onlara :) haklılık diye bişi yok yaa. herkes haklı. keskin kurallar yok. diyom bence, sürekli yazmalı okumalı. süreklilik önemli. hayat hiç adil değil o da doğru. boşveeer. hayat geçiyor iştee :)

      Sil
  30. Bu çok doğru ki. Aklimda tutacagim :)

    YanıtlaSil