5 Mart 2017 Pazar

HEMŞİRE NİMET



Azmiye Hami Güven

Yazar, Cumhuriyetin ilk kadın yazarlarından. Halide Edip Adıvar gibi. Aynı zamanda ilk kadın öğretmenlerimizden. Reşat Nuri, Ahmet Hamdi zamanı.

Hemşire Nimet adlı roman da, Birinci Dünya Savaşı ve Milli Mücadele yıllarını anlatıyor. 1900 başlarında başlıyor ve Cumhuriyetin kuruluşundan sonra devam ediyor.

Nimet Tuna adlı bir kadının hayatını okuyoruz, çocukluğundan orta yaşlarına kadar. Nimet, iyi bir ailede doğuyor, babası devlet görevlisi. Osmanlı zamanı olduğu için babası Türkiye dışına tayin oluyor. Nimet’in çocukluğu güzel bir çiftlikte geçiyor. Tuna nehri civarında.

Daha sonra ise tayin ve savaş gibi çeşitli nedenlerle İstanbul, Almanya gibi farklı yerlerde eğitimi sürüyor. İyi eğitimli, başarılı bir öğrenci. Birinci Dünya Savaşı yıllarında ailesinden ayrı düşüyor. Savaş yıllarında eğitimini de tamamlayamıyor.

Ve Milli Mücadelede hemşire oluyor. Cumhuriyetten sonra da uzun ve dramatik bir yaşamı oluyor. Türkiye’de ve yurtdışında. Aşk, evlilik, çocuk, iş, özlem, aile, Nimet’in yaşamı hiç de kolay değil.

Roman, bir biyografi romanı gibi ve çok başarılı. Nimet hemşirenin yaşamı öylesine iyi anlatılıyor ki sanki yanı başımızda, bizim ailemizden gibi, sanki gerçekten de yaşıyor.

Mükemmel bir roman. Sahaflarda ve internet sahaflarında bulunabiliyor.

Not:4/4

28 yorum:

  1. Tarihin derinliklerinde geçen hikayeleri seviyorum. Merak uyandırıcı bir roman

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tuğçe yüksel.

      çok güzel bu roman yaa :)

      Sil
  2. Bazen düşünüyorum; Derin her konuda, her yıldan kitap ve film eleştirileri yapıyor, değişik konulara ilgi duyuyor, blog sayfasında farklı türlerde açıklamalar yapıyor. Oysa genç bir insan. Ama ilgi alanı geniş.
    "Hemşire Nimet" kitap tanıtımı da bana bunları düşündürdü. Sahaflar ne zengin bir kitap kaynağıdır." Dr. İHSAN Ünlüer'in anıları" da çok güzel bir kitaptır. Ancak Sahaflarda bulunur sanırım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. makbule abalı.

      ilgi alanım kitaplar filmler müzikler ve kültür sanatla sınırlı ama, başka ilgi alanım yok, sadece bunlarla ilgilendiğim için geçmişini de bugününü de seviyom :) ihsan ünlüer biliyom kitaplarını dur bulurum belki :)

      Sil
  3. Deepcim ne çok şey öğreniyorum senden.Ne yazarı ne kitabı biliyordum.İyi ki varsın :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. feride.

      ya bu çok kıyıda kalmış bir klasik. ben de keşfettiiğime çok sevindim vallahi :)

      Sil
  4. İlk kez gördüm bende :) Gayet güzelmişş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. mutlu yaşam.

      öyle güzel kiii :)

      Sil
  5. bakılır buna , hem nerelerdesin sen yahu :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitap eylemi.

      ayol burdayıım, kitap basımı ile uğraşıyodum yaa :)

      Sil
  6. Sanki gerçek hayatta içimizdeki birilerinin yaşantısı gibi vakit olduğunda okumaya değer

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evimin güncesi.

      aynen öyle valla sanki nimet hanım bizden biri gibi roman nefis yazılmış :)

      Sil
  7. Sahaflarda bulmaya çalışacağım :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. daha mutlu yaşam.

      internet sahaflarında var :)

      Sil
  8. Bunu bulup okumam lazım,hem meslekdaşım hem de milli mücadele yılları.Kalemine sağlık yavrucuğum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sevda şahin.

      ay evet doktorcuum :)

      Sil
  9. Bu kitabı ben de duymamıştım yine not aldım. Sayende yeni bir şey daha öğrendim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. lulu.

      ay her şeyi nasıl bilcez ama de mi :)

      Sil
  10. Bende aynen bu kitabi okumam lazim merak ettim. Tesekkürler bilgi icin....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. nesliname.

      çok iyi bir kitap buu :)

      Sil
  11. Sahaf dedin de gidesim geldi , dağın başında oturunca böyle uzak kalıyorum her şeyden haftasonu bir bakıyım ben deep ^^

    YanıtlaSil
  12. sahaflarda çok gezerdim eskiden öyle güzel kitaplar bulmuştum ki uzun zamandır hiç gitmedim tekrar bir gezi yapma zamanı gelmiş demek ki..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. audrey.

      ay sahaf gezmek çokoş bişii :)

      Sil
  13. Cumhuriyetin hemen öncesindeki yazarlar hele de kadın yazarları okumaya bir ara çok düşkündüm. Hala çok severim. Epeyce biyografi var elimde. Kitap olarak. Ne güzel bir tesadüf olmuş bu kitabı tanıtman bu yüzden. Bulup almalıyım.

    Mesela İhsan Raif adlı bir kadın şairimizden o meraktan dolayı haberdar olmuştum. İhsan Raif Hnaım'ın adı şaşırtmıştı. Raif değil de İhsan. İkinci adlar hep öyle, babalarının filan adı.

    Bildiğimiz, çok sevilen çok şarkı onun yazdığı sözlermiş. Yanlış hatırlamıyorsan Fecri Ebcioğlu -belki de çok geriye gittim yanlış hatırlayıp- onun şiirlerini bestelemiş.

    Nerelere götürdü bu kitap daha okumadan beni.
    Derincim, teşekkür :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. acemi demirci.

      ihsan raif bilmiyom bakayım :) fecri ebcioğlu. ilk türkçe aranjman yazan kişi de mi :) nerelete gidersin tabii için öyle dolu kiii seniin :)

      Sil