29 Kasım 2016 Salı

GÖMÜLEMECE


Dedem, İngilizce Fransızca Rumca konuşur, çok dindardır, dedeme hep derim, sen bütün aileye yetersin dedeciğim, senin sayende hepimiz cennete gideceğiz işte, astronomiye ilgi duyar, bir de çiçeklere. İşte onun hayatı.

Sürekli güldürür beni, ben gülünce de, sen gülme, iyk iyk gülüyorsun, martı gibi der alay eder bir de. Benimle İngilizce konuşur ki İngilizcem gelişsin, arada Fransızca laflar da söyler, kulağım ona da alışsın diye.

Dedem akıllı telefon kullanır yazar bana vadsaptan, “heey, how was your day?”, günün nasıldı, ben de şöyle derim, “ı hated every second of it”, her saniyesinden nefret ettim, o da “why?what happened?”, neden noldu, ben ise, “ı hate school, ı have projects”, okuldan nefret ediyorum, proje ödevlerim var, o, “okay, in which matiere” der, hangi konuda projen var yani, ama matter demiyor da matiere diyor, Fransızcası, ben de, multimedya, Fransızca, drama, diyorum, o da “can ı help?” der, bir yardımım olur mu, ben hayır derim, o ise “okay, ı love you so much”, seni çok seviyorum, ben de, love you to, derim, o da “see you tonight” der, yani akşama görüşürüz, yani akşama bana uğra diyor, yolunu yaptı.

Evlerine uğradım, babaannem bana komşusunu şikayet etti, geçen hava soğukken komşusu babaannemden bir fular istemiş, o da en sevdiği fuları vermiş, şimdi geri vermiyormuş kadın, unuttu mu acaba diyor, istemeye de utanıyor, ya dedim babaanne alırım ben sana aynısını dedim de o da bulamazsın ki aynısını dedi.

Dedem bana hep çocukluğundan söz eder. Çocukken okul arkadaşlarının köydeki evlerine yaz tatiline gidermiş. Cesare Pavese öyküleri gibi der anlatırken bana. Orda bir sürü oyun oynarlarmış. Mesela, meşe oyunu, misket yani ama gerçekten de meşeden, ağaçtan minik toplar yapar oynarlarmış. Sonra, kazık oyunu oynarlarmış. Ağaçtan kazıklar yaparlar sonra yanyana gelip kazıkları yere toprağa atarlarmış. Kazıklar saplanır tabii toprağa, birbirlerinin tahta kazıklarını devirmek isterlermiş. Deviren diğerinin kazığını alırmış.

Bir de gömülemece oyunu varmış. Üç kişi yine toprak zemin üzerinde bir üçgen yaparmış ve ellerinde çelik çomak olurmuş, bunlar tahtadan yine, bunları birbirlerine atarlarmış, tutamayan toprağı biraz kazarmış, tutamadıkça toprak kazılır ve derinleşirmiş, en çok kaybeden kişi o kazılan toprağa yatarmış, diğerleri onu gömermiş, başı dışarda tabii. Sonra diğer iki kişi gidermiş, biraz uzağa saklanırmış, o gömülenin kendi kendine çıkmasını beklermiş veya ordan geçen başka biri yardım edermiş.

Dedem daha sonraları gömülemecenin bir ekonomi terimi olduğunu öğrenmiş, büyüyünce, toprağa para veya altın gömmek gibi veya parayı gömmek yani hiç kullanmamak anlamında.

80 yorum:

  1. Böyle bir dede dostlar başına her dede tatlıdır da bu dede bir başka. Beyaz saçları tepesinde dökülmüş ama ensede hala kıvır kıvır, yuvarlak metal çerçeveli gözlükleri var, çok uzun değil tıknaz, hafif göbekli ama yaşına göre dinç, güleryüzlü, beyaz takma dişleri yüzüne yakışmış çok güldü mü yanakları pembeleşen, pantalon askısı takan bir dede belirdi gözümün önünde. İşte yazarların bu yazdığının dışında da okutturmasına bayılıyorum. Okur yazar iletişimi bu mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. begonvil sokağı.

      tatlı bir dedeymiş :) okur yazar iletişimi bilmiyom ki vallaaaa böyledir herhaldeee :) böyle hayal ettirmektir herhaldeee bilmiyom o kadarısını :)

      Sil
  2. Ne tatlı dede :D Bizde de olsaydı iyiydi hehehe ♥

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. elif.

      seni çok severdi herhaldedeee :)

      Sil
  3. Büyüklerimiz iyi ki varlar:))
    Ben sadece babaannemi tanıyabildim. Ama şükrediyorm her gün...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. büşra gürbüz.

      babaanneni öp benim için amaa :)

      Sil
  4. Yaaaa Deep ne tatlı deden var. Sarılasım geldi valla :)

    YanıtlaSil
  5. Dede gibi dede. Bu yazıda neler neler öğrendim :)

    İngilizce pratik yapmak çok hoş. Bende birileri ile yapmak istiyorum ama pek bulamıyorum..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bayan hohori.

      ah zordur bulmak ivit bilirim :)

      Sil
  6. Keşke böyle dedem olsa benim de,maalesef benim dedem ben doğmadan önce ölmüş.Gerçekten harika bir dede. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aysel ezimova.

      ayy kıyamaaam :)

      Sil
  7. Maşallah :) keşke bizimki de böyle olsaydı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aslıhan t.

      seninki nasııl :)

      Sil
  8. Gülümsetti :)

    Okurken bir şey fark ettim.
    Öyle anlar için bir şey de denilirdi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. acemi demirci.

      bilemedim artık :)

      Sil
  9. ne güzel anlar.. Sıcacık bir ev ve seni bekleyen iki tatlı insan.
    Bende misafir oldum o odaya, dedeye hello dedim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yeşim düşova.

      nerdesin sen yaa :)

      Sil
  10. Valla hiç duymadım böyle bir oyun:) Neler öğretiyorsun sen bana deep:) Sevgiler...

    YanıtlaSil
  11. Gerçekten iyk iyk diye mi gülüyorsun? Martı gibi yani. Intéressant, très intéressant:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kaystros tyrha.

      onu komiklik olsun diye yazdım tabisii :)

      Sil
  12. Keyifli bir yazı ☺tesekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tuğba.

      tişkir. nerdesin seeen :)

      Sil
  13. keyifle okudum çok samimi ve geçmişe özlem duyulası hatırladıkça insanı mutlu eden anılar ve tatlı bir dede... ne kadar şükretsen az kalır...anılar hatırladıkça değer kazanırlar,bu da benden olsun...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. mehmet demir.

      eveet atasözü olduu :)

      Sil
  14. Yaşlanınca ben de babannene benzeyeceğim sanırım çünkü sevdiğim eşyaları başkasına verme konusunda sıkıntılıyım.Yenisini alayım ama sevdiğim şeyi vermeyeyim :)

    YanıtlaSil
  15. Ya ne tatlı olmuş yine yazın :)) Sevgiler Deep :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. mutlu yaşam.

      öyle mi diyosuun :)

      Sil
  16. Eski zaman insanları bir farklı oluyor. Git gide saha sığ insanlar haline mi geliyoruz, bilmiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. zaferb.

      e değişiyo dünyaa :)

      Sil
  17. Cennete girmek için herkesin kendisinin bir şeyler yapması lazım tabi. Birilerinin dualarını almakta ekstra oluyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. müfred.

      bedava olmuyor diyosun :)

      Sil
  18. Bayıldım dedene. ne şanslısın benimkiler yok artık. kıymetini
    hep bil, ara sor, ziyaret et ne diyeyim hayırlı torun ol. çok çok önemli bunlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. pelin pembesi.

      piki piki saol :)

      Sil
  19. Ne dede beee, keşke benim de olsa :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. anne kalemi.

      di mi di mi yaa :)

      Sil
  20. Yanıtlar
    1. kızkardeşler arasında.

      size deee :)

      Sil
  21. :) :) bu dede başka dedeymiş benim ki biraz aksi biraz huysuz ama iyi adam :)
    babaannemi kaybettiğinden beri fadimem fadimem diye ağlıyor. üstelik 95 yaşında ee kolay mı fadimeyle geçirdiği koca bir ömrü çöpe atmak

    geçecek be hüseyin geçecek...sabret

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. esmanur.

      ayy kıyamazlar onaaa.

      Sil
  22. Dede çok tatlıymış kime çektiğin belli oldu:))

    YanıtlaSil
  23. Cool grandfather:)
    Bir insan ödünç aldığı bişeyi niye vermez ki? benim de malım kıymetlidir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. küçük mucizelerim.

      vermeyen de oluyo işteee :)

      Sil
  24. Ne güzel bir dede benim dedem de Allah mekanını cennet eylesin iyi biriydi arkadaşları borç isterdi o çıkarır verirdi ama şimdi o arkadaşları cenazesine bile tenezzül etmedi çök kötü bir şey hep hayaller kurardı bana anlatırdı bende insallah bir gün yaparız derdim ama hayalleriyle birlikte toprağa gömüldü dedem tam 2 sene oldu :( deep dedene sarıl onu hiç bırakma

    YanıtlaSil
  25. Maşallah Allah Dedelerimize uzun ömürler versin.

    Bu arada deepcim yeni temaya geçtim nasıl olmuş bir bakar mıısın ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yenibir post.

      olmuş olmuş :)

      Sil
  26. Ne iyi dedeymiş bu yahu :D benim dedem de metrobüse gitmek için çıktığımız üstgeçidin diğer tarafında fındık kuru üzüm çekirdek badem su falan satardı. Arada zabıtadan kaçardı, ekşınlı dede :D benim bubam da arada ispanyolca mesajlar atıyor aşinalık olsun diye :D

    YanıtlaSil
  27. Güzel bir yazıydı :) Ne sevimli bir dede!

    YanıtlaSil
  28. Ben dedemi tanıyamadım hiç deep.Güzel oyunlatmış dedeni oyunları.Deep bu arada ben kitapcumhuriyetim.Yeni blog actim budaonun kullanici adi,:):)

    YanıtlaSil
  29. Her derde deva tonton dede... Kıskanmamak elde değil:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. calimero.

      sen eolsan ne komikli anlatırsııın yaaa :)

      Sil
  30. Çok güzeldi :) gözlerimi ayırmadan okudum :D hoşuma gitti...
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
  31. Senin deden benim babama benziyormuş ki deep 😢. Benim babam da böyleydi torunlarına karşı 😊. Tabii o bu kadar dil bilmiyordu bir tek. Dede çok güzel insan yaa.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. zehra ertuğrul.

      ne tatlıymış o daaa :)

      Sil
  32. Yanıtlar
    1. şenay bn.

      yaaaa valla mııı :)

      Sil
  33. Maşallah, ne tatlı bir dede o. Okurken tebessüm ettim. Ve hayatım da ilk defa bu tarz bir oyun duydum. Çok ilgincime gitti, kendimi sanki başka bir milletin kültürünü yansıtan televizyonda ki gezi programlarının birisinde bulmuş gibi hissettim. :)

    YanıtlaSil
  34. Hiç dede muhabbetim olmadı:( ben dünyaya gelmeden onlar ayrılmışlar ne güzel olurdu görebilseydim.
    Şimdi biz Duru'cukla tadını çıkarmaya çalışacağız kim bilir belki o daa sevgili deep gibi karalar bir şeyler babannesi için:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hatice.

      ay yapar yapar tabiiii :)

      Sil
  35. Lena'yı yeni fark ediyorum bak... Dedesi ne tatlıymış yaa:)

    YanıtlaSil
  36. Ayy bize hiç böyle dedeler denk gelmedi yahu :D
    Şaka bi yana hepsi tatlış ki :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dördüncü tekil şahıs.

      öyledir seninki dee :)

      Sil
  37. Ne güzel, torunuyla diyalog kurabilen, onu eğiten, yetiştiren bir dede.
    "Gömülemece" artık pek kullanılmayan bir terim sanırım. Kimsenin toprağa gömülecek kadar çok parası yok herhalde.

    YanıtlaSil
  38. Dede o üç dili nasıl öğrenmiş ?
    Ben ingilizce öğrenmek için savaş veriyorum :)

    YanıtlaSil
  39. Vay akıllı telefon kullanan bir dede :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. saliha.

      ne dedeler var diy mi :)

      Sil